forside

Gode råd

Rejser med hund og kat

Skal man rejse indenfor EU´s grænser er de generelle krav:
- ID-mærkning
- Gyldigt pas
- Gyldig rabiesvaccine, mindst 21 dage før indrejse

Reglerne for rejse med kæledyr ændrer sig løbende så det er en god idé at holde sig ajour  med de forskellige landes regler når man skal ud at rejse og har valgt at tage kæledyret med. Følgende link til "Fødevarestyrelsen" har reglerne til de fleste lande up to date.
Fødevarestyrelsens side for Rejser med kæledyr
Alternativt må man kontakte de respektive landes ambassader eller lignende myndigheder.

Svenskerne lemper rejseregler for Fido og Findus.

1. januar 2012 lempede svenskerne deres regler for rejser med hund og kat til Sverige. Der er ikke længere krav om blodprøvetestning for rabiesantistoffer efter vaccinering og det er heller ikke længere nødvendigt med ormekur ved rejse til Sverige.
Transit gennem Sverige til Bornholm er blevet lidt mere besværligt end hidtil, da reglerne er blevet de samme som ved indrejse til Sverige. Til gengæld er det nu tilladt at tage hunden ud af bilen under transitten.
Således er reglerne nu for både rejse til, og transit gennem Sverige til Bornholm som ved øvrige rejser i EU.

ID-mærkning

Hund:

Det er lovpligtigt at hunde, senest når de er 8 uger gamle, er mærkede og registrerede samt bærer halsbånd med et skilt, der angiver ejers navn og adresse.
Til den lovpligtige ID-mærkning af hund har jeg mulighed for at anvende mikrochip, der er en lille ampul, der injiceres ind under huden med en kanyle. Fordelen ved denne metode er, at det kan foretages under en almindelig konsultation, da dyret ikke behøver at blive bedøvet.

Kat:

Til ID-mærkning af kat vil både chipning og øretatovering være en mulighed. Der kan være grunde til at vælge det ene frem for det andet. Jeg vil anbefale øretatovering, da man derved umiddelbart kan se at denne kat har en ejer, hvorimod en mikrochip kræver at en funden kat bliver undersøgt et sted, der er i besiddelse af en chipaflæser.
Det skal dog nævnes at fra 3. juli 2011 er det kun mikrochip, der kan accepteres som en korrekt ID-mærkning ved rejser til udlandet.

Neutralisering af kat:

En af de væsenligste grunde til at lade sin kat neutralisere er at undgå uønskede killinger samt for hankattenes vedkommende, at mindske aggressiv adfærd og hindre urinmarkering uhensigtmæssige steder. Neutraliseringen kan med fordel foretages før katten bliver kønsmoden, hvilket for begge køn sker omkring 5-7 måneders alderen. Men det anbefales at katten har nået en størrelse på ca. 2 kg. For hunkatten er der yderligere en nedsat risiko for brystkræft ved sterilisering før 6 måneders alderen.
Det bør ligeledes nævnes, at der er ulemper ved neutralisering af katte, som ændring af stofskiftet, der medfører, at der er en forøget tendens til overvægt. Derudover vil lukningen af knoglernes vækstlinier blive forsinket, hvilket gør at benene kan blive lidt længere ved neutralisering før kattene er udvoksede. Det er uvist om disse længere ben kan have indflydelse på f.eks. gigtsymptomer hos kattene når de bliver gamle.
Som alternativ til sterilisering af hunkatte kan man vælge at anvende hormonbehandlig som gives som tablet 1 gang om ugen. Det skal dog nævnes, at der er en forøget risiko for brystkræft ved at anvende denne form for behandling.

Neutralisering af hund:

Ved sterilisering af hunhunde undgår man løbetider og dermed at hunden bliver drægtig. Ved tidlig sterilisering før 2. løbetid og endnu mere før 1. løbetid, ser man en betydelig lavere forekomst af brystkræft.
Som ulemper hos hunhundene kan der fra kort tid efter operationen til højt oppe i alderen opstå urininkontinens, der dog for det meste kan behandles medicinsk. Denne ulempe ses hyppigst hos hunhunde, der er steriliseret før 1. løbetid. Derudover bør det nævnes at pelskvaliteten kan ændre sig, typisk i form af mere underuld.
Min anbefaling er, at såfremt man ikke ønsker hvalpe på sin hund, at få den steriliseret mellem 1. og 2. løbetid.

Ved kastration af hanhunde undgår man, at de bliver frustrerede eller strejfer når der er hunhunde i løbetid og selvfølgelig uønskede parringer. De vil også blive mindre dominerende overfor både andre hunde og mennesker. Derudover er der visse kræftformer i testiklerne der ikke kan forekomme, og man forhindrer forstørrelse af prostata, der af og til kan ses hos ældre hanhunde som følge af testosteronproduktion i testiklerne.
Som ulemper hos hanhunde kan der, som hos hunhunde, ses øget tendens til overvægt samt ændring i pelskvaliteten til en mere ulden pels. Samt hos ganske få, at de bliver interessante for andre hanhunde, som var de hunhunde.

Smertestillende til hund:

Hvis uheldet er ude og hunden viser tegn på smerter bør der konsulteres med en dyrlæge for at finde årsagen. Det er f. eks. ikke en god idé ukritisk at give hvilket som helst smertestillende. Visse typer er bedre eller kontraindicerede til visse typer af smerte. Men der er ganske mange, der forsøger at selvmedicinerer og kommer til at give uhensigtsmæssige typer og doseringer af smertestillende hjemme fra medicinskabet. Så hvis du ved din hund har slået sig, eller lavet en forkert bevægelse og dyrlægen ikke er at træffe, kan man ved ganske kortvarig brug, i en snæver vending anvende:
Kodimagnyl: 10-15 mg/kg
  • Pamol: 10 mg/kg, meget lille sikkerhedsmargin
  • Ipren: MÅ ALDRIG ANVENDES

Lidt om BARF:
    Har i mangel af bedre et link her.